تبلیغات
مرجع مقالات فارسی - معرفی و دانلود فایل کامل گزارش کارآموزی تخریب و ساخت یك ساختمان چهار طبقه

مرجع مقالات فارسی

گزارش کارآموزی تخریب و ساخت یك ساختمان چهار طبقه

  • گزارش کارآموزی تخریب و ساخت یك ساختمان چهار طبقه
    گزارش کارآموزی تخریب و ساخت یك ساختمان چهار طبقه در 40 صفحه ورد قابل ویرایش
    دسته: کارآموزی
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 2173 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 40

    قیمت فایل: 4,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود

    گزارش کارآموزی تخریب و ساخت یك ساختمان چهار طبقه در 40 صفحه ورد قابل ویرایش

    تخریب

    ابتدا تخریب بنای قدیمی جهت آماده سازی محل اجرای ساختمان جدید و احداث پروژه مسكونی جدید در این مرحله با توجه  به اهمیت مكان و همچنین بناهای اطراف بایستی ساختمان تخریب گردد .اولین قدم در تخریب بنای قدیمی توجه به نوع بناهای اطراف آن از حیث استحكام می باشد كه در این پروژه بناهای سه طرف آن كه سمت غرب و شرق آن  ساختمان مسكونی قدیمی و فاقد اسكلت بندی بوده و فونداسیون هم ندارند و ساختمانهایی بسیار ضعیف از نظر بار جانبی می باشند و سمت شمال آن هم كه دیوار حیاط همسایه می باشد كه آن هم به جهت قدیمی بودن و همچنین مجاورت با باغچه دارای پی بسیار ضعیف و قابل نشست می باشد .لذا با توجه به دو طبقه بودن ساختمان به محض تخریب طبقه دوم بایستی دیوارهای همسایه های شرقی وغربی شمع بندی گردد و از وارد كردن ضربه های خیلی زیاد به آنها خودداری كرد پس از تمام شدن تخریب طبقه دوم نوبت به تخریب طبقه اول می گردد كه در اینجا با توجه به اینكه نسبت ارتفاع پروژه از ارتفاع دو بنای مجاور كمتر است و به جهت اینكه این بناها بصورت ناخواسته تكیه گاه هم در برابر نیروهای جانبی بوده اند لذا كار كمی مشكلتر می گردد و باید بسیار با احتیاط این طبقه برداشته شود . به محض برداشته شدن سقف طبقه اول و تخلیه نخله ها شمع هایی بصورت مایل از وسط ساختمان در حال تخریب به ساختمان ها ی مجاور زده می شود بدین صورت (شكل 1)

    سپس نسبت به برداشتن دیوارهای جانبی پروژه اقدام گردد تا اینكه ریشه دیوارها نیز بیرون بیاید .

    و بدین صورت تقریباكار تخریب پایان می یابد .اما قسمت مشكل تر اجرای پروژه در خاكبرداری آن است .زیرا با توجه به نقشه یك طبقه جهت استفاده برای مكان ورزشی و….بایستی ارتفاع پایین تر از سطح زمین ساخته شود . بدین منظور ابتدا تا نصف پلان زمین در دو جهت هر دو ساختمان شرقی وغربی خوب شمع بندی می گرددتا آنكه ارتفاع آن تقریبا نیمی از پلان ساختمان باشد خاك آن نیم دیگر زمین تا ارتفاع مورد نظر برداشته می شود. در این مرحله از قسمت خاك برداری شده زیر ساختمانها شمع بندی می شود . البته لازم به ذكر است كه گود برداری با فاصلاه یك متر ویا هفتاد سانتی متر از دو ساختمان صورت می گیرد.سپس بوسیله كارگر و نه با لودر جای چند شمع از جداره گود برداشته می شود تا شمعها دقیقا در مرز ساختمانها كاشته شوند بدین صورت   (شكل ?)

    وبدین صورت نصف بعدی هم گود برداری می شود .البته بایستی توجه داشت كه پای شمع هاییكه در زیر ساختمان قرار می گیرند چه شمع های مایل و چه شمع های عمودی نبایستی شناژها قرار گیرند در مورد شمع های عمودی باید در ارتفاع تا یك متر بالاتر از سطح گود قرار گیرند تا در داخل بتن فونداسیون قرار نگیرند و برای فونداسیون مشكلی پیش نیاید . و بدین صورت كار خاكبرداری هم پایان می گیرد .

    فونداسیون

    مرحله بعدی كرسی چینی فونداسیون (ویا پیاده كدن واجرای شناژها ) می باشد . در این قسمت طرح شناژها با گچ ریخته شده وبا آجر و ملات و ماسه و سیمان عیار خیلی پایین چیده می شود اكنون نوبت به كندن و برداشتن خاك مانده (فاصله تا مجاورت پی ساختمانها جانبی )میرسد كه با توجه به مقاومت خاك منطقه و مقاومت آن از زیر خاك برداشته می شود تا پی های جانبی ساختمان هم ساخته شود . پس از اجرای شناژها نوبت به كشیدن ملات مگر در كف فونداسیون می رسد .ملات مگر ملات ماسه وسیمان با عیار پایین است كه صرفا جهت بدست آوردن یك سطح صاف در زیز فونداسیون می باشد و هم چنین قطع ارتباط بین بتن فونداسیون  ریخته شده و خاك می باشد .زیرا در صورت ارتبا ط سیمان داخل بتن بهمراه آب بتن در زمان پس دادن آب از بتن خارج شده و به داخل خاك  می رود و بدین ترتیب بتن پوك می شود .همچنین بتن مگر ارتباط بین میلگردهای قرار گرفته در فو نداسیون و خاك كه باعث زنگ زدگی آنها می شود جلوگیری می كند .برای اجرای بتن مگر بایستی توجه داشت كه سطح فونداسیون پس از كشیدن بتن مگر باید كاملا تراز و صاف باشد تا ارتفاع ساختمان  در نقاط مختلف ساختمان

    برابر باشد .شكل (3)

    مرحله بعدی آرماتور گذاری در فونداسیون می باشد .این كار بوسیله خبره این كار صورت می گیرد و از شبكه های میلگردی خاصی كه به شكل سبد می باشد

    در زیر ستونها اتفاده می گردد.پی های ستونها هم بوسیله شناژها به همدیكر وصل می شود وظیفه شناژها فقط ارتباط دادن پی ها به یكدیگر بوده و از حركت آنها به سمت همدیگر جلوگیری می كنندو هیچ گونه نقشی در تحمل بارها ی ثقلی كه از ستون به فنداسیون وارد می شود ندارند .البته لازم ابه ذكر است كه این موضوع در مورد پی های باسكولی تفاوت دارد .در زمان آرماتور بندی موارد زیر تكرار می شود :

    1)فاصله میلگردهای سبدها معمولا بیشتر از مس 7 است البته این موضوع به میزان بار وارده بر فونداسیون بستگی دارد .ولی حتی الامكان باید این فواصل

    به گونهای باشد كه عبور بتن و ویبره به راحتی صورت گیرد .در زمان اجرای آرماتور گذاری صفحات ستونها هم كه با میلگردهای بصورت عمود بر آنها بر روی سبدها طوری قرار می گیرد كه میلگردهای متصل به صفحات بعنوان ریشه ستون در لابلای شبكه سبد قرار گیرد و دقیقا تا زیر سطح صفحه بتن ریخته می شود .البته در زمان قرار گیری صفحات آنها را تنظیم می كنند یعنی آنها را از نظر اینكه در یك راستا باشند ودر محلهای مورد نظر در نقشه قرار گرفته باشند و همچنین در یك تراز بودن آنها را دقیقا چك می كنند . البته لازم به ذكر است كه پس از ریخته شدن بتن در فونداسیون سطح ترازی صفحات بهم می خورد و بایستی دوباره آنها را چك كرد .زیرا تراز نبودن آنها با توجه به اینكه ستونها قبلا ساخته شده اند باعث اختلاف تراز سقفها ونامساوی بودن ارتفاع در نقاط یك یا چند طبقه می شود .

    بتن ریزی پی ساختمان :

    قبل از ریخته شدن بتن در پی ساختمان ابتدا دیوارهای جانبی فونداسیون و شناژها را بطور كامل با نایلون می پوشانند این عمل به چند دلیل صورت می گیرد :

    خصوصیات بتنی كه مصرف می گردد :

    این بتن باید خواص مورد نظر از لحاظ اسلامپ –عیار سیمان- نوع سنگدانه داشته باشد.مثلا نوع سنگدانه نباید خیلی درشت و یا خیلی ریز باشندو هم چنین

    نوع ماسه و شن موجود در كارگاه باید تا حدودی با منحنی دانه بندی مطابقت داشته باشد (دانه های موجود همه از یك اندازه باشند .) در مورد اسلامپ هم كه بسیار مهم است بعضی برای اینكه روانی بتن را بالا ببرند آب به آن اضافه می كنند این كار اگر  چه باعث روانی  بیشتر بتن  و ریخته شدن راحت تر آن میشود اما به مقاومت مشخصه بتن  را كاهش می دهد پس از این لحاظ بتن  ساخته شده را بخوبی كنترل كرد همچنین عیارسیمان هم مهم است .زیرا در شرایط فعلی كه سیمان كمیاب است امكان استفاده كمتر از سیمان و پایین آوردن عیار آن وجود دارد.البته شدت این كار به مهمی افزودن آب نمی باشد .زیرااین موضوع را همه حتی آنهائی كه بتن را می سازند میدانندكه كم كردن سیمان در بتن چه آثار سوئی رابدنبال دارد.اما مهمترین نكته همان توجه به اسلامپ بتن است.        

    پس از ریختن بتن نوبت به تراز كردن وتنظیم كردن صفحه ستونها میرسد.كه این كار معمولا یك تا دو ساعت پس از بتن ریزی صورت میگیرد.صفحاتی كه از سطح تراز بالاترند با زدن ضربه پایین میروندو آنهائی كه پایین ترندپس از شل كردن پیچها آنهارا بالا آورده وزیرشان ملات ماسه سیمان با عیاربالا ریخته میشود سپس با زدن ضربه با صفحات دیگر ترازشان میكنند. پس از اتمام این كار باید مدتی صبر كرد تا بتن سفت شودوبه عبارتی به مقاومت مورد نظر برسد.از لحاظ استاندارد این زمان 14تا 21روز است (بسته به نوع آب و هواوشرایط محیط).ولی متاسفانه در ایران معمولا بعد از 7روزستونها و اسكلت را روی فونداسیون سوار میكنند واین كار بسیار نادرست میباشدوحتی در جائی (در كارگاهی دیگر)دیده شده است بعلت اینكه ستون خیلی سنگین بر روی فونداسیونی كه مقا ومت فشاری بتن آن كامل نگردیده بود قرار گرفته بود باعث بوجودآمدن ترك در اطراف فونداسیون و در مرز با شنا ژها گردیده است.در پروژه هائی كه تا حدودی اصولی اجرا میگردند این زمان بین 14تا21روز است كه البته دراین زمان بتن توا نسته است تا حدودی به مقاومتی برسد كه بتواند فشار مورد نظر را تحمل كند.علاوه بر  ریخته شدن بتن هم نگهداری آن بسیار مهم میباشد كه بهترین شكل نگهداری آن آب دادن مرتب و بموقع تا زمانیكه بتن بطور كامل به مرحله خود كیری برسد (معمولا 28روز)بطور مستقیم در معرض آفتاب نبودن و مرطوب نگهداشتن سطح بتن بهترین راه وصول بدین منظور است.در این مورد توصیه میشود روزی دو تا سه باربه بتن آب داده شود.این امردرمورد بتن سقفها هم خیلی مهم میباشد.البته با توجه به اینكه بتن سقفها نازكتر از بتن فونداسیون است و زودتر خشك میشود آبدادن به آن در دو یا سه روز اول كفایت می كند .

    اجرای سقف

    پس از قرار دادن تیرها و تیرهای اصلی نوبت به اجرای سقف می شود .برای این كار ابتدا تیرچه ها در جهت مشخص ریخته شده و زیر آنها با استفاده از تیرهای چوبی یا فلزی كه بصورت افقی و عمودی در زیر تیرجه قرار می گیرند این كار برای این است كه پس از ریختن بتن با توجه به اینكه سقف هنوز خود را نگرفته است از خیز تیرچه ها جلوگیری می كند .پس از شمع بندی زیر تیرچه ها وقرار دادن سفالها در بین آنها اكنون میلگردهایی كه خیلی نازك هستند بصورت افقی و عمودی و عمود بر هم بر روی سقف نصب می شود .ته این میلگردها بصورت عصا گچ می گرددهدف از كاربرد این میلگردها هم یكپارچه كردن بتن می باشد هیچ گونه وظیفه  تحمل بار را ندارد .این میلگردهاكه بدون آج هستند بنام میلگرد حرارتی در بازار شناخته می شوند .

    پس از ریخته شدن بتن سقف وخشك شدن آن شمعها برداشته میشوند .ازلحاظ استاندارد برداشتن شمعها این زمان بین 14تا 21روز است اما در حین اجرا بدلیل نیاز چوبها معمولا حداكثر پس از یك هفته تا ده روز شمعها برداشته میشوند كه این بخصوص در زمانیكه زیر سقف بدون شمع باشد وشمعهای سقف بالائی روی آن قرار گیرد باعث بوجود آمدن تركهای ریزی در بتن میگردد

    نگهداری بتن سقف همانند فونداسیون میباشد .البته تعداد آب دادنها كمتر است

    خصوصیات تیرچه ها

    تیرچه ها تیرهائی هستند كه جهت تحمل نیروهای ثقلی (فقط ثقلی)و انتقال آنها به تیرهای اصلی بكار می روند تی رچه ها تشكیل گردیده از سه قسمت كه تعدادی میلگرد به همراه یك قالب بنام فندوله در قسمت تحتانی تیرچه ویك میلگرد زیگزاگ و یك میلگرد در بالای تیرچه بنام میله حمل و نقل .هر كدام از این اجزا وظیفه خاصی به عهده دارند مثلا میلگردهای قسمت پائین تیرچه جهت تحمل لنگر و میلگردهای زیگزاگ برای تحمل نیروهای برشی و میله حمل و نقل دارای وظیفهای بینابین این دو میباشد وهمچنین جهت ارتباط بین زیگزاگها و حمل ونقل

    تیرچه می باشد بنا به كاربرد و نوع ومقدار نیروهای وارد بر تیرچه تیرچه در طولهای گوناگونی ساخته میشود مثلا در كاربردهای معمولی كه در ایران رایج است این طول حداكثر 8متر میباشد.همچنین نمره و تعداد میلگردهای تحتانی بر حسب طول و مقدار بارهای وارد بر آنها تفاوت دارد .تیرچه ها بر حسب بلوكهائیكه در بین آنها قرار میگیرند در فاصله های خاصی نصب میشوند مثلا در سقف تیرچه بلوك معمولی كه بلوكهای سفالی در بین تیرچه ها قرار میگیرند فاصله تیرچه ها در حدود 40تا 50سانتیمتر است .دربعضی دیگر از سقفها بجای بلوكهای سفالی از بلوكهای سیمانی استفاده می گردد .و در جاهای دیگر از بلوكهای سیمانی كه با استفاده از ملات بتن پوكه ساخته شده اند و به جهت سبك بودن و راحتی كاربری مقبولیت گسترده ای یافته اند استفاده میشود اخیرا از نوعی فوم بنام یونولیت نیز استفاده میگردداین فوم دارای معیب و مزایائی است از جمله مهمترین مزایای آن پیشرفت سریع كار و نیز سبكی و راحتی كاربرد میباشد و از مهمترین معایب آنهم ضعف در برابر آتش سوزی است زیرانوع اولیه آن كه نسبت به آتش سوزی بسیار حساس است و براحتی اشتعال پذیر می باشد ودر ثانی در انواع جدیدی كه اخیرا به بازار آمده است كه نسوز هستند در برابر آتش جمع شده وحجم شان تغییر میكند(این جمع شدگی از یك نقطه آغاز میشود ودرطول كل فوم ادامه می یابد)در حین تغییر حجم گچ و یا گچ وخاك زیر آنها نیز از بدنه آنها جدا می شود و فرو میریزد واین از بزرگترین معایب این مصالح است .علاوه بر اینها گفته میشودكه در زمان سوختن  این موادگازهائی از خود آزاد میكنندكه مسموم كننده و خطرناك است .اما در كل وبا توجه به معایب و مزایای آنها استفاده از این مصالح در ایران روزبروز در حال افزایش است .بطور كلی هدف از بكارگیری مصالح پر كننده در بین تیرچه ها بدست آوردن یك سطح صاف در زیر سقف وهمچنین زیر سازی و آماده كردن سقف جهت بتن ریزی می باشد و به هیچ نقش باربری در سازه ندارند .لازم به ذكر است كه پس از ریخته شدن بتن و خشك شدن آن عملكرد تیرچه از لحاظ باربری همانند یك تیر T شكل است كه دارای یك جان ودو بال می باشد كه عرض  بال آن در حدود 50سانتیمتر  وعرض جان در حدود 10سانتیمتر وارتفاع جان تیر در حدود30سانتیمترمی باشد همچنین در صورتیكه در كل سقف نیروهای برشی زیاد باشد از دو میلگرد آجدار كه بصورت ضربدری هر چهار كنج سقف را به یكدیگر وصل میكنداستفاده میگردد.مهمترین عملكرد سازه ای آن تحمل برش زیاد وارد بر سقف و نیز جلوگیری از تغغییر شكل زیاد سقف میباشد.روش ساختن تیرچه در كارگاه بدین صورت است كه ابتدا باید قسمت زیرین تیرچه ساخته شود لذا مطابق نقشه تیرچه نوع و تعداد میگردها ی لازم در داخل قالبها (فندوله)قرار می گیرد سپس در جائی دیگر كه زیگزاگها ساخته می شوند این زیگزاگها به میلگردهای تحتانی جوش می شوند . البته قابل ذكر است كه این كار درست نمی باشد و بهتر است كه میلگردها با زیگزاگ ها بصورت قلاب با هم ارتباط داشته باشند . سپس میلگرد حمل ونقل به آنها اضافه می گردد و در داخل قالبها (پس از خیس كردن قالبها كه قبلا در كنار هم قرار گرفته اند )از بتن با عیار خواسته شده در طرح ریخته میشود .و اجازه می دهند تا بتن به خود گیری برسد سپس (پس از حدود 8تا10ساعت )تیرچه ها را در داخل یك حوض آب قرار میدهند و تیرچه در حدود 20روز در داخل آب می ماند كه متاسفانه در عمل این كار هیچگاه به بیشتر از چند روز نمی رسد و سپس تیرچه ها را برای استفاده در سقف بكار می برند . در حین حمل و نقل تیرچه ها نكاتی باید رعایت گردد از جمله اینكه:(1)اگر طول تیرچه زیاد است حتما علاوه بر دو سر تیرچه باید قسمت وسط آنهم نگه داشته شود تا از خیز زیاد تیرچه جلو گیری بعمل آید .(2):در حین زمین گذاشتن و یا تخلیه تیرچه ها باید از پرتاب كردن و یا انداختن آنها بر روی زمین پرهیز كرد زیرا این كار باعث ترك خوردن بتن داخل تیرچه ها شده وباعث میشود تیرچه عملكرد بهینه خود را نداشته باشد

    (3):اگر تیرچه به هر علت برای مكان در نظر گرفته شده بلند است برای كوتاه كردن آن نباید بهیچ عنوان ضربه بدان وارد كرد و جهت كوتاه كردن آن باید از دستگاه فرز استفاده كرد یعنی از محل مورد نظر بریده شود .متاسفانه دیده می شود در ساختمان جهت كوتاه كردن تیرچه در محل مورد نظر با چكش و یا .....ضربه هائی به تیرچه زده می شود تا بتن آن ریخته شود و سپس نسبت به بریدن آن اقدام میگردد كه این كار غلط بوده و باعث ترك خوردن تیرچه در نقاط مختلف و همچنین لق شدن میلگردها در داخل بتن می گردد .كه اینهم باعث می شود كه تیرچه عملكرد بهینه خود را نداشته باشد .

    قیمت فایل: 4,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :